Revanesse_logo png

۰۲۱۲۶۳۵۹۱۲۹
۰۲۱۲۶۳۵۹۳۱۵

آیا-تزریق-ژل-به-زانو-را-انجام-دهیم؟

آیا تزریق ژل به زانو را انجام دهیم؟

آیا تزریق ژل به زانو خوب است؟ برای گرفتن جواب این سوال مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

آرتروز زانو یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. چرا که مبتلا شدن به این بیماری، باعث ناتوانی در زندگی و رو به رو شدن با مشکلات دیگری اعم از درد، التهاب و تورم و … در مفصل زانو می شود.

برای درمان مشکلات مرتبط به زانو درد، راه حل های درمانی متفاوتی وجود دارد. تزریق ژل به زانو از جمله روش های درمانی موثر و مفید در جهت بهبود مشکلات زانو می باشد. اگر درد زانو دارید مراجعه به متخصص ارتوپدی در گام اول باید در اسرع وقت صورت پذیرد. زیرا زانو عضوی آسیب پذیر است و در صورت وجود مشکل جدی در آن هرگونه سهل انگاری در مراجعه به پزشک ارتوپدی می تواند شما را به سمت ناتوانی و آسیب های جدی و درمان نشدنی بکشاند. پس در صورت مشاهده این درد در قدم اول به متخصص مراجعه کنید.

تزریق-ژل-به-زانو

تزریق ژل به زانو چگونه است؟

ماده موثره موجود در تزریق ژل برای آرتروز زانو ، اسید هیالورونیک است. اسید هیالورونیک به طور طبیعی توسط بدن ما تولید می شود. این یک جز اصلی در مایع مفصلی روان کننده است که در بسیاری از مفاصل ما وجود دارد. در زانوهایی که دچار آرتروز هستند ، کیفیت اسید هیالورونیک با گذشت زمان کاهش می یابد.اسید هیالورونیک با کیفیت پایین بر قوام مایع سینوویال تأثیر می گذارد و کیفیت روانکاری و جذب شوک آن را کاهش می دهد.

این روش درمانی بسته به نوع محصول مورد استفاده توسط پزشک ارتوپدی متفاوت است. در بعضی موارد یکبار تزریق انجام میشود در حالی که سایر موارد به 5 تزریق هفتگی پشت سر هم نیاز دارند. تزریقات خود سریعاً انجام می شود زیرا محلول و محل تزریق نیاز به آماده سازی زیادی ندارد. از آنجا که این یک روش سرپایی است ، شما می توانید پس از اتمام روش از کلینیک خارج شوید و به فعالیت های خود بپردازید.

تزریق-ژل-به-زانو-چگونه-است؟

آیا تزریق ژل برای زانو خوبه؟

تمام افراد زمانی که تحت درمان با تزریق ژل به زانو قرار می گیرند، این ترس و دلهره را با خود دارند که شاید از این روش درمان نتیجه ای نگیرند. ولی تمامی آن ها بعد از چند جلسه، شاهد کاهش درد و بهبود درد زانو می شوند. البته لازم به ذکر است که شانس درمان با توجه به میزان اختلال متفاوت است.

این روش، جزو روش های ایمن و تایید شده توسط پزشکان است که نتیجه قطعی نسبت به سایر روش های درمانی تزریقی دارد و توسط آن ها توصیه می شود. بنابر این با خیال آسوده می توانید تحت درمان قرار بگیرید.

تزریق ژل به زانو چه مزایایی دارد؟

از مزایای این روش برای مفاصل زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش درد
  • بهبود دامنه حرکات بدن و افزایش میزان لغزندگی مفصل و کاهش اصطهکاک و التهاب آن
  • پیشرفت آهسته استئو آرتریت
  • بهبود کیفیت زندگی
  • مزیت اصلی تزریق این ژل، به مفاصل روانکاری بیشتر است.
  • اسید هیالورونیک ضد اکسیداتیو است که می تواند با تجمع مواد مضر با مفصل مقابله کند.
  • اسید هیالورونیک ممکن است التهاب داخل مفصل را کاهش دهد و سفتی و درد ناشی از آرتروز را برطرف کند.
  • به دلیل آنکه تزریقات نیازی به آمادگی های زیادی ندارد، سریعا و در کمترین زمان به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بیهوشی و بی حسی وجود ندارد.

مزایای-تزریق-ژل-به-زانو

تزریق ژل به زانو چه عوارضی دارد؟

در حالت معمول اکثر افرادی که تحت درمان با هیالورونیک اسید قرار می‌گیرند با هیچ گونه مشکلی مواجه نمی‌شوند، اما عده کمی از افراد به مشکل بر می‌خورند. تشدید آرتروز پس از تزریق ژل، شایع ترین مشکلی است که بیماران با آن مواجه می‌شوند. این مورد می‌تواند منجر به درد و تورم بیشتر شود. پزشکان هنوز در حال تحقیق و بررسی درباره بهترین روش برای کاهش شاخص این عوارض هستند. برخی از عوارض تزریق ژل که کمتر رخ می‌دهند عبارتند از:

  • خونریزی
  • واکنش آلرژیک
  • درد در محل تزریق
  • عفونت ( در صورتی که در هر قسمتی از بدن عفونت وجود داشته باشد باید بیمار تا زمان بهبودی، تزریق ژل را به تاخیر بیاندازد)

مراقبت بعد از تزریق ژل به زانو

بیمار می‌تواند بعد از انجام تزریق، به کارهای روزمره خود ادامه دهد.

تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق، بیمار باید از وارد کردن وزن و فشار زیاد به زانو خودداری کند و بنابراین برای مثال باید از ایستادن به مدت طولانی، بلند کردن اجسام سنگین و پریدن و دویدن اجتناب کند. ظرف چند روز، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که به فیزیوتراپی مراجعه کند. ممکن است بعد از تزریق هیالورونیک اسید، زانو به طور موقتی دردناک و متورم شود.

اگر درد و تورم با گذشت زمان همچنان ادامه داشت و یا شدت گرفت، با پزشک تماس بگیرید.

مراقبت-بعد-از-تزریق-ژل-زانو

بهترین مارک ژل برای زانو

برای تزریق ژل به زانو برندهای متفاوتی وجود دارد که هر کدام دارای خصوصیات متفاوتی می باشند. ریوانس برند نام آشنا کانادایی و دارای تاییدیه FDA می باشد که دارای ژل های مختلف برای نواحی مختلف بدن از جمله زانو می باشد. خانواده ریوانس جزو بهترین برندهای ژل های تزریقی در بازار می باشند.

کلام آخر

تزریق ژل در افراد مبتلا به آرتروز شدید انجام نمی‌شود و تزریق هیالورونیک اسید نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای تعویض کامل مفصل زانو باشد. اما در سایر موارد می توانید از این روش بسیار عالی برای زانو خود استفاده نمایید.